• Noticis straujš OCTA polišu cenu pieaugums - vai tas turpināsies?

    Auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    2. decembris, 2018
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    OCTA apdrošināšanas polišu cenu kāpums skāris visus auto īpašniekus. Auto Bild Latvija centīsies noskaidrot, kāpēc tā noticis un kas mūs sagaida turpmāk?

    Pērn tika ziņots, ka OCTA polišu cenas varētu pieaugt par aptuveni 30%, šogad daži autovadītāji maksā pat trīsreiz vairāk, polisei sadārdzinoties par 300%. Tas izraisījis plašas diskusijas, tāpēc ar svarīgiem jautājumiem vērsāmies pie apdrošināšanas kompānijām IF un BALTA, Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) un Valsts policijas.

    Kāpēc tik straujš OCTA cenu pieaugums?

    1. Palielinājies ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits gan Latvijā, gan ārvalstīs, un tieši ārpus mūsu valsts atlīdzību apmēri ir lielāki.
    2. Paaugstinājušās rezerves daļu cenas.
    3. Pieaugušas pakalpojumu cenas ārstniecību iestādēs un autoservisos, vienlaikus palielinot kompensāciju izmaksas.
    4. Par 2,3 reizēm palielinājušās kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem.
    5. Šā gada pirmajā ceturksnī par 11% palielinājusies vidējo atlīdzību summa OCTA segmentā, lai arī apdrošināto auto skaits pieaudzis vien par 2–3%.
    6. OCTA tirgus pērno gadu noslēdza ar 11,8 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 0,1 milj. vairāk nekā gadu iepriekš.
    7. AS Balva apdrošinātāja likvidācija, kurai no Garantiju fonda tikuši izmaksāti vairāk nekā 4 miljoni eiro un papildus tiek prognozēti vēl 2,4 miljoni tēriņi. Pašreizējie aprēķini liecina, ka iemaksas Garantijas fondā apdrošinātājiem būs jāveic daudzus gadus, turklāt ļoti iespējams, ka pēc pāris gadiem tas būs jādara dubultā apmērā.

    Apdrošinātāja skaidrojums

    AS BALTA norāda, ka, aprēķinot izmaksas, no katra nopelnītā eiro jeb 100 eiro centiem, 104 eiro centi tiek izmaksāti zaudējumu kompensēšanai. Papildus 7,5 centi tiek iemaksāti Satiksmes drošības fondā, Garantijas fondā, FKTK un LTAB uzturēšanai. Vēl 10,8 centi jāiemaksā starpnieku komisijās un klientu piesaistīšanas izdevumos. Galu galā no sākotnēji saņemtajiem 100 centiem, apdrošinātājs iztērē 122,3 centus.

    Kas nosaka OCTA polises cenu?

    Polišu cenas cēlušās arī tiem, kuri nekad dzīvē nav izraisījuši nevienu negadījumu, tāpēc rodas jautājums, kādi kritēriji tiek ņemti vērā? LTAB norāda, ka BM klase ir viens no būtiskākajiem kritērijiem, uz kuru apdrošinātāji balstās, nosakot OCTA cenu, tomēr ne vienīgais. Speciālisti atzīmē, ka tiek ņemts vērā gan automašīnas modelis un marka, gan autoīpašnieka vecums, fiziskas vai juridiskas personas statuss, kā arī citi kritēriji.

    Katram apdrošinātājam ir sava cenu noteikšanas un klientu segmentēšanas politika – līdz ar to viens apdrošinātājs noteiks augstu cenu klientam, kas vēlas nopirkt OCTA noteiktas markas automašīnai, arī ar labu BM klasi, savukārt cits apdrošinātājs – krietni zemāku.

    Varbūt ir vērts deklarēties ārpus Rīgas?

    Speciālisti norāda, ka šis ir viens no kritērijiem, kuru apdrošinātājs varētu ņemt vērā – ja autoīpašnieks dzīvo un pārvietojas mazpilsētā, tad risks izraisīt ceļu satiksmes negadījumu samazinās. Kā atklāj IF, ja transportlīdzekļa īpašnieks patiešām mainīs dzīvesvietu no Rīgas uz kādu citu pilsētu ar mazāku satiksmes intensitāti, risks samazināsies un, visticamāk, apdrošināšanas prēmija būs zemāka. Taču, tikai deklarējot adresi ārpus Rīgas – neatbilstīgi patiesai dzīvesvietai, un turpinot lietot automobili Rīgā, risks nemainīsies.

    Vai soda punkti ietekmē OCTA cenu?

    Teorētiski – jo mazāk soda punktu, jo kārtīgāks vadītājs, tātad polisei vajadzētu maksāt mazāk. No pagājušā gada atsevišķi apdrošinātāji risku vērtēšanā izmanto autovadītāju soda uzskaites punktus un viens no tiem ir BALTA. Kompānija norāda, ka teju 80% Latvijas autovadītāju nav reģistrēts neviens soda punkts. 15% autovadītāju reģistrēti viens vai divi soda punkti, bet atlikušajiem soda punktu skaits ir lielāks.

    Vistiešāk šis lēmums ietekmē tos autovadītājus, kuriem soda punktu skaits ir lielāks, jo OCTA cenu aprēķinā tiek ņemts vērā ne tikai fakts par soda punktu esamību, bet arī iegūto soda punktu skaits.

    LTAB uzskata, ka tas ir viens no būtiskākajiem soļiem, kas varētu mazināt uz Latvijas ceļiem dažbrīd valdošo spriedzi, agresivitāti, piemērojot OCTA cenas diferencēšanu apzinīgajiem un neapzinīgajiem autoīpašniekiem, polises aprēķinā izmantojot datus par autovadītāja soda uzskaites punktiem.

    Kāda ir situācija OCTA jomā Baltijas valstīs un citviet Eiropā?

    Kā norāda apdrošinātāji, Latvijas transportlīdzekļu īpašnieki ir tikuši lutināti ar zemākajām cenām Eiropā. Latvijā vidējā OCTA prēmija Rīgā un Pierīgā dzīvojošajiem ir 62 eiro, taču abās pārējās Baltijas valstīs izmaksas ir par 70% lielākas, Igaunijā OCTA prēmijai sasniedzot attiecīgi 105 eiro, savukārt Lietuvā – 107 eiro. Cenu pieaugums vērojams visā Eiropā, piemēram, Polijā pērn OCTA cenas pieauga par 55%. Eiropas Savienībā ir milzīgas OCTA cenu atšķirības valstu vidū – Latvijā vidējā OCTA cena šobrīd ir ap 60 eiro, taču, piemēram, Slovēnijā tie ir 225 eiro, Nīderlandē 260 eiro, Francijā 300 eiro, bet Lielbritānijā – 270 eiro.

    Vai polišu cenas varētu samazināties?

    Situācijā, kad negadījumu skaits saruks un mazināsies satiksmes intensitāte, cenas varētu kristies, līdzīgi kā tas bija 2010. gadā, kad polišu izmaksas samazinājās uz pusi. Tāpat tas atkarīgs arī no ekonomiskās stabilitātes valstī. Tiesa, tuvākajā nākotnē pašreizējie rezultāti nesola neko pozitīvu. Jāņem gan vērā, ka pašlaik vienlaikus OCTA tirgū strādā 10 apdrošināšanas sabiedrības un tieši konkurence un kompāniju stratēģija var būt noteicošs faktors.

    Sods par braukšanu bez OCTA apdrošināšanas

    Sods par braukšanu bez derīgas OCTA ir līdz 120 eiro. Papildus tam nāk arī 2 soda punkti.

    Speciālistu padoms

    If Apdrošināšana, OCTA produkta vadītājs Agris Āva:

    Pērkot OCTA polisi, neaprobežojieties tikai ar viena starpnieka salīdzināšanas portāla apmeklējumu. Cenas būtiski mēdz atšķirties, iegādājoties polisi tieši pie apdrošinātāja.

    BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks:

    OCTA apdrošināšana Latvijā ikvienam transportlīdzekļa turētājam ir obligāta. Diemžēl esam novērojuši, ka autovadītāji OCTA uztver kā nodokli, nevis savas atbildības apdrošināšanu, nenovērtējot, ka apdrošinātājs ir tas, kas segs zaudējumus un uzņemsies atbildību pret trešajām personām.

    Rezumējums

    Vairāku faktoru rezultātā noticis loģisks OCTA cenu kāpums, kuram cietēji ir apzinīgie un godprātīgie braucēji.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē