• Jauna auto garantija — ko noteikti nepieciešams zināt?

    Praktiski padomi
    Aldis Bite
    7. jūlijs, 2020
    1 komentārs

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Autoražotāji, kas sevi apliecinājuši iztiek ar obligāto divu gadu garantiju, bet dīleri par noteiktu samaksu klientam var piedāvāt papildu garantiju. Agresīvai tirgus iekarošanai noskaņotie zīmoli nereti pagarināto garantiju izmanto kā mārketingu jau ražotāja līmenī. Tas ļauj gan auto lētāk iegādāties, gan to bezrūpīgāk ekspluatēt.

    Tradicionāli lielākais tirgus dalībnieks Baltijā ir Igaunija, tad ar savstarpēji līdzīgu statistiku seko Lietuva un Latvija. Mūsu valstī jaunu auto tirgus pēc pircēju grupām iedalās šādi: 80% darījuma līgumu par labu juridiskajām personām, bet 20% tiek fiziskajām personām. Nav noslēpums, ka uzņēmumu auto ekspluatē intensīvāk, tādēļ nereti tiem ir atšķirīgi garantijas nosacījumi.

    Pienākumi un atbildība

    Autoražotājs ir gatavs uzņemties garantijas saistības par savu produktu, vienlaikus prasot klientam/auto pircējam ievērot un izpildīt daudz savu prasību. Apliecinājumam par automašīnas garantiju kalpo Servisa grāmatiņa. Garantijas periodā regulāra tehniskā apkope nav tikai eļļas nomaiņa, bet gan dažādu pārbaužu, diagnostikas un darbu komplekss.

    Likumdošanas bāze

    Nozares garantijas jomu vada Eiropas Komisijas (EK) kā ES izpildinstitūcijas regula, kas jāievēro visiem autoražotājiem, kas vēlas ES dalībvalstīs pārdot savus produktus. Šis likums ir būtisks arī katrai privātpersonai kā auto patērētājam. Saskaņā ar EK regulām katram EK tirgos pārdotajam auto jābūt divu gadu mobilitātes garantijai bez nobraukuma ierobežojuma.

    Tālāk sākas dažādas juridiskās tolerances un likuma interpretācijas atbilstoši auto ražotāja, tā importiera (konkrēta reģiona tirdzniecības tīkla virsstruktūra) vai dīlera (tirdzniecības tīkla sastāvdaļa) iniciatīvas un finansiālais nodrošinājums. Citāda ir garantijas līguma slēgšana starp divām juridiskajām personām, kas ir pēc brīvas gribas slēgts juridisks līgums ar individuāliem nosacījumiem.

    Būtiski ieteikumi!

    Garantija ir līgumsaistība, tāpēc vienmēr rūpīgi jāizlasa visi garantijas noteikumi pirms auto iegādes.

    Atcerieties –neviena garantija nesedz pilnībā visus iespējamos defektus neatkarīgi no to cēloņa, tāpēc skaidri jāpārliecinās par to, kādus defektus garantija sedz un kādus ne.

    Īpaši būtiski tas kļūst tad, ja garantijas termiņš ir vairāk nekā pieci gadi. Garantijas noteikumi var paredzēt pienākumu pildīt noteiktas prasības attiecībā uz mašīnas apkopi. Iepriekš jānoskaidro, pēc cik liela nobraukuma vai laika intervāla auto jāveic tehniskā apkope, lai garantija būtu spēkā. Garantijas noteikumi var paredzēt klienta pienākumu nodrošināt, ka mašīnas apkopes un remonta darbi tiek veikti noteiktā servisā. Jau iepriekš noskaidro, vai garantija būs spēkā, ja šos darbus klients veiks citā vietā. Latvijā visai populāri ir viena autokoncerna dažādu zīmolu produkti ar radikāli atšķirīgu reputāciju garantijas jomā. Kamēr klienti par Hyundai piecu gadu garantiju jūsmo, Kia septiņu gadu garantija diemžēl nozīmē arī vairākas tiesvedības un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) iejaukšanos.

    Pagarinātā ražotāja garantija

    Šī garantija dod iespēju automašīnas īpašniekam pēc brīvas izvēles pagarināt ražotāja garantiju attiecībā uz automašīnas ražošanas un montāžas defektiem. Pagarinātā garantija stājas spēkā tajā pašā brīdī, kad beidzas sākotnējā ražotāja garantija. Arī šī garantija seko līdzi automašīnai, un tā būs spēkā arī tad, ja automašīna garantijas laikā mainīs savu īpašnieku. Lai iegādātos pagarināto ražotāja garantiju, automašīnai ir jāatbilst ražotāja noteiktām prasībām. Tāpat ir jāievēro noteiktas prasības visā garantijas laikā, lai tā būtu spēkā. Pagarināto ražotāja garantiju piedāvā tikai atsevišķi ražotāji.

    Tirgotāja papildu garantija

    Papildus ražotājam arī tirgotājs var piedāvāt uzņemties noteiktas garantijas saistības un pienākumus attiecībā uz automašīnu neatkarīgi no tā, vai ražotāja garantija ir spēkā, vai tās termiņš ir beidzies.

    Tirgotāja garantijas ir vairāk sastopamas automašīnām, kurām ražotāja garantija ir beigusies (mazlietotiem un lietotiem auto).

    Tirgotājs pēc brīvas izvēles var piešķirt garantiju par brīvu vai par atsevišķu samaksu piedāvāt to iegādāties kopā ar automašīnu, līdzīgi kā apdrošināšanu pret noteiktiem papildu riskiem. Tirgotāja garantija nekādā gadījumā neaizstāj obligātās garantijas saistības, kas izriet no patērētāju tiesības aizsardzības.

    Garantija noteiktiem defektiem, materiāliem vai detaļām

    Ražotāja garantija parasti attiecas uz noteiktām automašīnām, tās sistēmu, materiālu un detaļu ražošanas un montāžas defektiem, un tās tiek iedalītas: vispārējā garantija, virsbūves krāsojuma garantija un caurrūsēšanas (izrūsēšanas) garantija. Savukārt tirgotāja garantija var aptvert daudz plašākus iespējamos defektus.

    Par trim garantiju grupām

    Ne vienmēr automobiļa pircējs precīzi saprot auto visu garantiju veidus, to nosacījumus un līdz ar to – arī savas tiesības un pienākumus. Tātad garantijas var iedalīt trijās grupās:

    • Iepriekš pieminētās likumā garantētās tiesības patērētājam (tikai fiziskai personai) atgriezt preci divu gadu laikā, ja tiek konstatēti likumā noteiktie gadījumi;
    • Automobiļa ražotāja sniegtā garantija, kas parasti ir līdz piecu (reizēm septiņu) gadu termiņam un automobiļa importētāja vai pārdevēja sniegtā papildu garantija parasti ir no 5 līdz 12 gadiem.
    • Ja klients izvēlas papildu garantiju, tad šāda garantija var likt klientam apmeklēt tikai autorizēto servisu, bet, kā norādījusi arī KP (Konkurences padome), automobiļa ražotāja sniegtās garantijas laikā ikvienam klientam ir tiesības izvēlēties pilnvaroto remontētāju (dīleru serviss) vai neatkarīgo remontētāju, kas var sniegt atbilstošas kvalitātes pakalpojumu.

    Auto ražotāju garantijas

    Kia garantija

    Kia automašīnām, kuras ir importējušas pilnvarotās pārstāvniecības, sniedz 84 mēnešu (7 gadu) vai 150 000 km garantiju, kuras pirmajiem 36 mēnešiem (3 gadiem) nav nobraukuma ierobežojuma.

    Hyundai garantija

    Hyundai piedāvā 7 gadu garantiju bez nobraukuma ierobežojuma ar nosacījumu, ka automašīnai jāatbilst Latvijā spēkā esošajam tehniskās apkopes grafikam, ko izveidojis ražotājs un importētājs.

    7 gadu garantija tiks piešķirta visām jaunajām Hyundai (2019. modeļa gada) automašīnām, kas reģistrētas pēc 2018. gada 1. septembra. i30 klāstam 7 gadu garantija stājās spēkā 2018. gada 1. aprīlī.

    Ford garantija

    Visām jaunām pasažieru automašīnām Ford piešķir 3 gadu vai 100 000 km nobraukuma rūpnīcas garantiju. Pirmos divus gadus iespējams braukt bez nobraukuma ierobežojuma.

    Peugeot garantija

    Peugeot vieglajiem automobiļiem ir rūpnīcas pagarinātā garantija: 5 gadii ar nobraukuma ierobežojumu 100 000 km, izņemot Peugeot Rifter, kuram ir spēkā 5 gadui garantija bez nobraukuma ierobežojuma.

    Peugeot komerctransportam ir ražotāja 3 gadu līgumiskā garantija ar nobraukuma ierobežojumu 100 000 km.

    Nissan garantija

    Nissan vieglajiem pasažieru automobiļiem un elektriskajiem automobiļiem ir ​3 gadu / 100 000 km ražotāja standarta garantija (atkarībā no tā, kas iestājas pirmais), savukārt Nissan vieglajiem komercautomobiļiem ar iekšdedzes dzinēju (sākot no 01.09.2015.) ir 5 gadu / 160 000 km ražotāja standarta garantija (atkarībā no tā, kas iestājas pirmais).

    Rezumējums

    Iesakām rūpīgi izlasīt jebkuru garantijas līgumu. Nereti noteikts ilgs garantijas periods, taču ļoti ierobežots nobraukums.

    1 komentārs

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē