• Šobrīd

    weather img

    Rīga +27°C Daļēji apmācies, Z vējš, 1.54 m/s

    UZVARI CĪŅĀ AR BLAUGZNĀM

    Operētājsistēmas automašīnās: kāpēc autoražotāji arvien biežāk izstrādā savas versijas?

    Auto industrija
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    22. maijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Pieaugot elektromobiļu popularitātei, dažiem sāk šķist, ka elektromobiļi kļūst līdzīgāki sadzīves tehnikai vai elektroniskām ierīcēm nevis “ierastajiem” transportlīdzekļiem. Lai gan šis ir tikai viens no entuziastu nebeidzamo debašu tematiem, tajā ir daļa patiesības.

    Līdzības ar elektronikas ierīcēm ir atrodamas ne tikai elektromobiļos vai jaunākajos modeļos – pirmais ekrāns tika uzstādīts amerikāņu «Buick Riviera» jau 1986. gadā, un displejus var atrast gandrīz visos automobiļos jau vismaz pēdējos desmit gadus. Tas nozīmē, ka auto izstrādē ražotājiem nācās izmantot arī datoru, jo bija nepieciešama operētājsistēma informācijas attēlošanai un pārvaldīšanai.

    Šeit tiešā veidā redzamas līdzības ar dažādām elektroniskajām ierīcēm, jo pat jaunākajos ledusskapjos, cepeškrāsnīs vai veļas mazgājamajās mašīnās bieži vien ir skārienekrāni, kas tiek izmantoti, lai kontrolētu dažādas funkcijas.

    Šī vadība parasti ir viegli saprotama un vajadzīgo funkciju varam aktivizēt vien ar dažiem klikšķiem. Lai gan tas viss šķiet elementāri, tas ir ilgstošas klientu vajadzību un uzvedības izpētes rezultāts, ko papildinājis arī rūpīgs programmētāju un dizaineru darbs.

    Tas pats attiecas uz automobiļiem: auto zīmoli cītīgi strādā, lai izprastu autovadītāju un pasažieru vajadzības un pieņemtu, viņuprāt, labākos lēmumus. Tādi ražotāji kā «Citroën», «Toyota» un pat «Mercedes-Benz» atstājuši vadītājiem iespēju kontrolēt funkcijas gan uz ekrāna, gan ar fiziskām vadības ierīcēm, savukārt Tesla gandrīz visu funkciju pārvaldību uzticējuši lielizmēra ekrānam.

    Operētājsistēmu milži

    Paralēļu vilkšana starp automobiļiem un sadzīves tehniku pirmajā brīdī var šķist dīvaina, taču šīm šķietami atšķirīgajām nozarēm ir kopīga iezīme – ražotāji bieži vien izvēlas veidot savas operētājsistēmas. Tas, starp citu, atšķiras no situācijas datoru vai viedierīču tirgū.

    «Microsoft» izstrādātā operētājsistēma «Windows» ir atrodama datoros, ko pārdod gandrīz visi ražotāji, izņemot «Apple». Iemesls tam ir gaužām vienkāršs – tehnoloģiju giganta Apple produktos ir instalētas pašu radītas Mac OS, iOS un Watch OS operētājsistēmas.

    Vēl plašāk tiek izmantota «Google» izstrādātā operētājsistēma «Android», kuru lielākoties izvēlas viedtālruņu un planšetdatoru ražotāji, bet dažas tās modifikācijas ir sastopamas pat, piemēram, viedajos televizoros jeb «SmartTV».

    Visām uzskaitītajām ierīcēm ir viens kopsaucējs – to galvenās funkcijas un visas darbības tiek attēlotas un veiktas uz ekrāna.

    Vēl viens svarīgs aspekts, kāpēc visi datori un viedierīces izmanto tik maz dažādu operētājsistēmu, ir nepieciešamība tām savstarpēji “komunicēt”. Pirms kāda laika Apple datori bija eksotika ne tikai tāpēc, ka tie bija daudz dārgāki, bet arī tāpēc, ka to operētājsistēma bija grūti savietojama ar plašāk izplatīto Windows.

    Laika gaitā visi ražotāji pielāgojās viens otram: «Microsoft» sāka ražot pilnvērtīgu «Office» paketi, kas darbojas Mac OS, savukārt ar Apple datoru ir iespēja izveidot, atvērt un saglabāt Microsoft formāta failus.

    Savu sistēmu veidošana

    Automašīnas ar arvien funkcionālākām operētājsistēmām būtiski atšķiras no datoriem, tāpēc spēkratu zīmoli dod priekšroku savu sistēmu veidošanai. Ņemot vērā to, ka katrs automobilis uz ceļa joprojām uzskatāms par atsevišķu vienību un, pretēji futūristu pareģojumiem, starp tiem nav komunikāciju tīkla, nav nepieciešams, lai programmatūra būtu jebkādā veidā savietojama ar cita automobiļa operētājsistēmu.

    Vēl viena atšķirība ir tā, ka automašīnas displejs ir paredzēts ne tikai digitālo, bet arī fizisko funkciju, piemēram, komforta, drošības vai izklaides sistēmu vadībai. Turklāt programmas kodā jāiekļauj arī dažādas pogas un rotējošās vadības ierīces: piemēram, jaunākajos Citroën modeļos klimata kontroles sistēmu var vadīt gan ar rotējošajiem slēdžiem, gan ar displeja starpniecību. Tas tāpēc, lai šo funkciju lietošana šoferim būtu ērtāka.

    Lai viss darbotos nevainojami un atbilstu drošības prasībām, franču autoražotājs izvēlējies izveidot savu operētājsistēmu ar īpaši viegli saprotamu un intuitīvu lietotāja saskarni.

    «Tas ir tāpēc, ka pašlaik nepastāv vienota universāla sistēma, kas normāli spētu aktivizēt visas automašīnu ierastās funkcijas. Kā zināms, jau kādu laiku jaunākajos automobiļos ir pieejams »Android Auto" un «Apple CarPlay» atbalsts, kas papildina automobiļa rūpnīcas funkciju klāstu ar viedtālruņu priekšrocībām. Tomēr ne Android, ne iOS būtībā nav paredzēti, lai kontrolētu automašīnai specifiskās opcijas.

    Tas pats attiecas arī uz citām ierīcēm. Auto zīmoli dod priekšroku uzstādīt operētājsistēmas, kas vislabāk atbilst automašīnas funkcijām, un tai nav obligāti jābūt «Android» vai «Apple» ekosistēmas," saka Laura Tīrilite, «Nord Security» pārstāve.

    Zīmolu pašu radītās sistēmas būs piemērotas plašākam klientu lokam

    Tiesa, daži zīmoli savos automobiļos izvēlējušies integrēt operētājsistēmu, ko izstrādājis kāds no lielākajiem IT ražotājiem. Zviedrijas autobūves uzņēmums «Volvo» savos jaunākajos automobiļos instalē operētājsistēmu, kas izstrādāta kopā ar «Google», taču šāds tandēms rada neērtības dažiem lietotājiem un raisa jautājumus drošības ekspertiem.

    Saskaņā ar šā gada marta datiem, 30 procenti Eiropā izmantoto viedtālruņu ir «iPhone», tāpēc, iegādājoties «Volvo», viņi nevarēs izmantot «Apple CarPlay» priekšrocības – konkurences apsvērumu dēļ «Apple» nav piešķīrusi šīs funkcijas licenci «Google», kas ir lielākais konkurents tirgū.

    Nav noslēpums, ka jau ilgāku laiku notiek cīņa starp «Apple» un «Google Android» faniem, un ražotāji, kuri nolemj izmantot kādu no šīm sistēmām savās automašīnās, riskē zaudēt daļu klientu. Tikmēr «Citroën» vai «Toyota» automašīnu īpašnieki var izmantot gan «Apple CarPlay», gan «Android Auto» priekšrocības.

    Eksistē vēl viens risks, kas netiek bieži afišēts. «Google» ir pasaulē lielākais reklāmas pārdevējs un nav noslēpums, ka tas vāc lietotāju informāciju, tostarp atrašanās vietas datus, tāpēc brīdī, kad šī operētājsistēma parādījās attiecīgajos automobiļos, internetā izskanēja bažas par datu drošību.

    Lai gan lielajiem tehnoloģiju gigantiem ir lielāki resursi un pieredze programmatūras izstrādē, lietotājiem var rasties raizes par to darbību un privātuma politiku tiktāl, ka šis faktors var pat atturēt autovadītājus no konkrētu zīmolu modeļu iegādes. Ražotāji, kuri paši rada programmatūru saviem automobiļiem, ir pārliecināti par tās drošību. Viņi var reaģēt uz klientu paradumiem un vajadzībām, lai padarītu braukšanas pieredzi vēl labāku.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.
     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    Auto

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+