• No korķu ražotāja līdz auto zīmolam — Mazda svin 100. jubileju

    Aizraujoši
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    10. februāris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Ar skaistu ceremoniju savā Hirosimas vadības ēkā Mazda 2020. gada 30. janvārī nosvinēja 100. gadadienu, aizsākot svinīgiem pasākumiem bagātu gadu. Šo pasākumu laikā uzņēmums atcerēsies gan pagātni, gan arī lūkosies nākotnē. Un tā kā uzņēmums vairāk nekā pus gadsimtu darbojas arī Eiropā, tad svinības tiks turpinātas Ženēvas auto izstādē 2020. gada martā.

    Robežu pārkāpšana

    Kopš 1920. gada Mazda komandu ir virzījusi drosme apšaubīt vispārpieņemtās prakses un neatlaidīga došanās pa jauniem ceļiem inženierijā un dizainā, kurus citi uzskatīja par nepieveicamiem.

    Mazda ­­– pirmais Āzijas zīmols, kas, virzoties pa savu ceļu, 1991. uzvarēja leģendārajās Le Mans sacensībās, tirdzniecībā piedāvāja ikonisko Cosmo Sport 110S modeli, kurā bija iebūvēts rotējošais dzinējs, radīja pasaulē pārdotāko divvietīgo rodsteru Mazda MX-5, kas kopš tā parādīšanās tirgū 1989. gadā ir pārdots jau vairāk nekā miljons eksemplāros, kā arī iepazīstināja pasauli ar Skyactiv-X – pirmo kompresijas aizdedzes benzīna dzinēju.

    No korķu ražošanas līdz automobiļiem

    Pirms 100 gadiem Mazda bija Hirosimas korķa ražotājs, bet tad, 1921. gadā, rūpnieks Jujiro Matsuda pārņēma uzņēmuma Toyo Cork Kogyo Co., Ltd vadību un laika gaitā pārveidoja biznesu pašos pamatos, vispirms kļūstot par darbagaldu ražotāju, bet vēlāk – par transportlīdzekļu izgatavotāju.

    Pirmais koncerna izgatavotais modelis bija trīs riteņu kravas automobilis Mazda-Go, kurš tirdzniecībā nonāca 1931. gadā. Ieguvis popularitāti, tas tika nepārtraukti uzlabots, piemēram, 1938. gadā ieviešot inovatīvo četru pārnesumu transmisiju, kas degvielas patēriņu samazināja par 20 %. Beidzoties Otrajam pasaules karam, kravas automobiļu  ražošana tika atsākta – dažus mēnešus vēlāk pēc Hirosimas atomsprādziena.

    Pēckara posmā uzmanības centrā joprojām bija kravas transportlīdzekļu ražošana. Pirmais vieglais automobilis tika izveidots 1960. gadā – tas bija Mazda R360. Šis automobilis kļuva par īstu hītu daudzsološajā Japānas mikroautomobiļu segmentā, nobruģējot ceļu veiksmīgajai Mazda automobiļu līnijai, kādu redzam šodien.

    Sasniedzot neiespējamo

    1961. gadā uzņēmums parakstīja licences līgumu ar Vācijas autoražotāju NSU, lai varētu pilnveidot un ražot  jaunos, kompaktos un vieglos Wankel tipa rotora dzinējus. Pēc tam inženieri paveica to, ko daudzi uzskatīja par neiespējamu.

    Futūristiskais Mazda Cosmo Sport 110S automobilis 1967. gadā kļuva par pirmo pasaulē izgatavoto sērijveida ražošanai paredzēto modeli, kurā iebūvēts rotējošais dzinējs.

    Tas bija satriecoša veiksmes stāsta aizsākums, kas ļāvis ieraudzīt dienasgaismu daudziem zīmola modeļiem, piemēram, Mazda RX-7 un gadu gaitā pārdot gandrīz divus miljonus automobiļu ar rotējošajiem dzinējiem. Mazda sevi pierādīja arī darbībā, kļūstot par pirmo automobiļu izgatavotāju Āzijā, kas ar savu Mazda 787B – četru rotoru dzinēja automobili – 1991. gadā uzvarēja leģendārajās Le Mans 24 stundu sacensībās. Tas ir vienīgais šajās sacensībās uzvarējušais automobilis, kura dzinēja konstrukcijā nav izmantoti virzuļi.

    Koncerna radītie rotējošie dzinēji iedvesmoja Mazda inženierus radīt revolucionāros Skyactiv tehnoloģijā balstītos dzinējus, transmisijas, platformas un virsbūves, kas pilnveidotas tā, lai visiem Mazda modeļiem piešķirtu maksimālu efektivitāti un nodrošinātu Jinba Ittai – saikni starp automobili un autovadītāju.

    Īpaša braukšanas sniegtā bauda

    Rotējošais dzinējs pierādīja, ka Mazda ir apņēmusies nodrošināt neatkārtojamu baudu braukšanas laikā. Taču tikai 1984. gadā, kad uzņēmums savu oficiālo nosaukumu nomainīja uz Mazda Motor Corporation, tas patiesi sāka īstenot šo nodomu, 1989. gadā laižot apgrozībā vieglo Mazda MX-5 rodsteru. Tolaik divvietīgie kabrioleti tirgū bija īsts retums.

    Vēl mūsdienās piektās paaudzes modelis Mazda MX-5 saglabā savu pozīciju kā visvairāk pārdotais rodsters vēsturē: 2016. gadā pārdots vairāk nekā viens miljons šo automobiļu.  

    Visu Mazda automobiļu pamatā ir braukšanas sniegtā bauda, un tā  tiks saglabāta arī nākamajā simtgadē, neskatoties uz automobiļu industrijā notiekošajām nozīmīgajām pārmaiņām.

    Nākamie 100 gadi

    Automobiļu ražotāja Mazda klāstā ir dažādi KODO: Kustības dvēseles dizaina filosofijā balstīti automobiļi, kas ieguvuši daudzus nozīmīgus pasaules mēroga apbalvojumus. Un zīmols turpina pārsteigt ar neparastām idejām, piemēram, ar savu pirmo elektromobili – Mazda MX-30.

    Tā kā salona apdarē izmantoti  videi draudzīgi korķa materiāli, šis Mazda nākotnes modelis pauž cieņu koncerna pagātnei un liecina par tā pieticīgo aizsākumu kā uzņēmumam Toyo Cork Kogyo.

    “Domājot par nākamajiem 100 gadiem, mēs noteikti turpināsim sevi izaicināt, lai radītu unikālus produktus, tehnoloģijas un braukšanas pieredzi, ko tik ļoti novērtē mūsu klienti,” apgalvoja koncerna prezidents un ģenerāldirektors Akira Marumoto.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē