• Toyota Mirai pirmais brauciens

    Ūdeņradis
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    15. maijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Vai auto industrijas nākotne būs elektroauto? Šobrīd ražotāju paziņojumi vienbalsīgi liecina, ka iekšdedzes dzinēju dienas ir skaitītas. Ja reiz nākotnei jābūt zaļai, kāpēc nedot iespēju ūdeņradim? Toyota jaunais Mirai, kas tulkojumā nozīmē “nākotne”, ir ievērības cienīgs piemērs.

    Toyota vienlaikus var tikt uzskatīts par pašuzlādes hibrīdu pionieri un karali, piedāvājot ikdienai ērto risinājumu vairumā modeļu. Nākamgad pie mums ieradīsies pirmais uzticamā japāņu zīmola elektroauto, bet jau tagad varam iegādāties ko pavisam reti sastopamu. Auto ar degvielas šūnu un ūdeņradi. Jaunais Toyota Mirai.

    Šis nav pirmais mēģinājums izveidot alternatīvās degvielas automašīnu. Iepriekš ūdeņraža automašīnu testus veica arī Mercedes-Benz, Honda, BMW un citi autoražotāji. Arī Toyota 2015. gadā laida klajā pirmās paaudzes Mirai, kurā apvienoja niķeļa-metālhidrīda akumulatoru ar ūdeņraža degvielas šūnu. Publika šo auto tomēr dažādu iemeslu neiemīlēja. Iesākums bija intriģējošs, bet turpinājums – iespaidīgs.

    Kamēr sākotnējais modelis vairāk izskatījās pēc Prius, ārēji jaunais Mirai daudziem varētu atgādināt jauno Lexus LS/ES. Iespaidīga izmēra limuzīns ar varenu dekoratīvo radiatora režģi, šauriem lukturiem, gigantiskiem 20 collu diskiem un majestātisku auru. Vizuālā līdzība ar Lexus nav nejauša, jo 4,98 metrus garais milzis balstiekārtu adaptējis tieši no LS modeļa. Elektromotors piedzen aizmugures tiltu un šis auto brauc atbilstoši izmēram – līgani un plūdeni. Pateicoties zemajam smaguma centram un 50:50 izsvarojumam, pat ļoti pārliecinoši. Teju divu tonnu pašmasu samazina ātruma uzņemšanas tempus, bet uz šosejas japāņu laineris ļaus apbraukt pārējos bez īpašām pūlēm.

    Mīkstās apdares virsmas automašīnu padara greznu. Vienīgā īpatnība ir pārnesumu svira, kas stipri atgādina Prius modeļos izmantoto dizainu. Savdabīgs, bet ērts piegājiens. Stūres kreisajā pusē atrodas arī kāda līdz šim neredzēta poga ar uzrakstu H2O, kas paredzēta ūdens tvaika nolaišanai. Ja pats par to neiedomāsities, sistēma šo procesu izdarīs automātiski.

    Sauciet to par optisko ilūziju, bet Mirai salonā vietas ir mazāk nekā sākotnēji varētu šķist. Vidēja auguma braucējiem vietas būt pietiekami, bet garākiem pasažieriem galva ātri vien atdursies jumta apšuvumā. Ja ņemam vērā, ka vidējais japāņu vīrieša augums ir 1,70 metri, tad lokālajam tirgum šis auto ir kā radīts. Komforta un greznuma līmenis līdzvērtīgs kā Toyota Camry. To īpaši varēs izbaudīt tie, kuri pavadīs laiku aizmugures sēdeklī. Starp malējiem sēdekļiem var tikt nolaists masīvs rokas balsts, kurā var pārvaldīt salona gaisa temperatūru, multimediju sistēmu, ievietot dzērienus glāžu turētājos, kā arī ieslēgt sēdekļu apsildi vai ventilāciju.

    Tik tālu Toyota savu darbu paveicis ļoti labi. Tie, kuri nezin šī auto cenu un degvielas tipu, pārsteidzīgi sauc to par budžeta Lexus. Par cipariem eiro izteiksmē nedaudz vēlāk.

    Mirai veidots uz GA-L platformas, kas kā izrādās ir visai piemērota ūdeņraža sistēmai. Kardāna vietā atrodas saspiestā ūdeņraža tvertne, bet šķerseniski zem aizmugures sēdekļiem iegūlies otrais un trešais balons. Iepriekšējā paaudzē izmantotā niķeļa-metālhidrīda baterija tagad aizvietota ar ietilpīgāku un kompaktāku 1,2 kWh litija jonu bateriju. Kopējā sistēmas jauda sasniedz 182 ZS un 300 Nm griezes momentu. Faktiski tas ir elektroauto, kas saņem enerģiju no degvielas šūnu ģeneratora, ūderņradim kalpojot kā enerģijas nesējam, nevis degvielai. Vienkāršāk sakot – uzlādēt to nevajag, bet uzpildīt ar ūdeņradi gan.

    Kādi ir ieguvumi?

    Pirmkārt, tas nerada nekādus CO₂ izmešus. Pat vēl vairāk. Toyota vēsta, ka katrus 10 000 km, ko mērojam pie Mirai stūres, ūdeņraža tehnoloģija būs attīrījusi pietiekami daudz gaisa, lai vidējais cilvēks varētu elpot veselu gadu.

    Otrkārt, tas ir vieglāks nekā līdzvērtīga izmēra elektroauto. Treškārt, salīdzinot ar elektroauto, Mirai 5,6 kg tvertnes uzlāde ilgst trīs līdz piecas minūtes (interesanti, ka uzpildīt var tikai līdz pilnai bākai), kamēr pilnvērtīga akumulatora uzlāde ātrajā stacijā aizņems vismaz stundu. Ja lādēsit līdz maģiskajiem 80%, tad būs jāatrod nodarbe vismaz 30 – 40 minūtēm. Ceturtkārt, brīdī, kad uzlāde būs veikta, elektroauto sniedzamība šobrīd ir 200 – 450 km. Mirai pēc uzpildes var noripot apmēram 650 km ar vidējo patēriņu 0,89 kg/100km. Realitātē tie būs vismaz 500 km. Abi šie faktori debeszilo fastback formas sedanu padara daudzpusīgāku un ērtāk lietojamu ikdienā. Teorētiski.

    Tāpat tam nebūs šķērslis arī –30 grādu sals, kas ir kriptonīts jebkuram elektroauto. Ja domājam par tehnoloģijas dzīves cikla beigām, tad elektroauto akumulators mūžībā, iespējams, dosies pirmais.

    Trūkumi?

    Tādi ir. Tas, ka Toyota multimediju sistēma attīstības un veiktspējas ziņā ir tālu no tā, ko iespējuši citi – tas nebūs nekas jauns. Turklāt, kā pierāda Toyota kopējie pārdošanas rādītāji, pircējiem tas nemaz netraucē. Ja salīdzinām ar ūdeņraža tehnoloģijas pašreizējām nepilnībām, tad centrālā displeja likstas tiešām ir mazsvarīgas.

    Būtiskāk ir tas, ka ūdeņradi šobrīd var uzpildīt vienā vietā Latvijā. Stacija šobrīd atrodas Rīgas Satiksmes teritorijā – tātad vizīte būs iepriekš jāpiesaka. Pagaidām tā ir vienīgā uzlādes stacija Baltijā, bet Pērnavā drīzumā būs otra. Nākotnē tiek plānots uzbūvēt vēl vairāk šādu staciju. Ar  Eiropas ūdeņraža uzpildes staciju karti var iepazīties šeit (https://h2.live/en)

    Viens ūdeņraža kilograms Torņkalna uzpildes stacijā maksā nepilnus 16 eiro. Tātad arī patēriņu uz katriem 100 km naudas izteiksmē varam skaitīt šos pašus 16 eiro. Gluži kā Audi RS6 ar 4,0 litru V8 turbomotoru, kas līdz 100 km/h aizšaujas 3,6 sekundēs.

    Lai arī Mirai tiek uzskatīts par ekoloģiskāku spēkratu nekā tradicionālie elektroauto, jo atmosfērā tas izlaiž tīrāku gaisu nekā iesūcis, tam nepienākas elektroauto priekšrocības – bezmaksas stāvvieta, pārvietošanās par sabiedriskā transporta joslu utt.

    Un visbeidzot cena. Mirai sākumcena ir 67 500 eiro, bet mūsu izmēģinātā Ambassador versija maksās 74 500 eiro. Ja ņemam vērā, kā šis auto izskatās un brauc, tad vācu elektroauto priekšā šis piedāvājums nav nemaz tik kosmisks.

    Rezumējums

    Ūdeņraža vieglās automašīnas ir patiess retums, taču rūpniecībā kā degvielas avots autobusiem un smagajai tehnikai tas tiek izmantots jau ilgāku laiku. Arī sabiedriskie autobusi Rīgā kursē, izmantojot ūdeņradi, taču tie nav tik ekonomiski izdevīgi kā dīzeļdzinēja braucamie. Ir skaidrs, ka jāpaiet ilgākam laikam līdz šī tehnoloģija kļūs lētāka un pieejamāka.

    Vainot pašu automašīnu tehnoloģiskās attīstības un infrastruktūras likstās gan nevaram, jo jaunais Mirai ir patiesi pievilcīgs un tīkams auto teju visās tā izpausmēs.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē