Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • Vai auto ar lielizmēra diskiem joprojām ir skaistums, kas prasa upurus?

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    4. jūlijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Mainoties dizaina tendencēm, viens no automobiļu estētikas kritērijiem palicis nemainīgs. Lai jaunais modelis izskatītos labi, ir nepieciešami skaisti vieglmetāla diski. Kā joko entuziasti, automašīna nav lielveikalu ratiņi, tāpēc glīti spēkrats izskatās tikai ar liela diametra diskiem.

    Tas ne vienmēr pozitīvi ietekmē braukšanas komfortu, taču inženieriem ir izdevies pārvarēt šo izaicinājumu. Tiesa, ideāla kombinācija, kas apvienotu lielus diskus, visaugstāko komforta līmeni un nevainojamas vadāmības īpašības, joprojām nebūs lēts prieks.

    Ekskluzīva dizaina diskus vairs nav nepieciešams meklēt automobiļu tūninga veikalos. Ražotāji paši papildinājuši jaunos modeļus ar dažādu stilu un izmēru riteņiem, un to plašais klāsts apmierina daudzu pircēju vajadzības.

    Jaunās paaudzes Volkswagen Golf standarta komplektācijā ir aprīkots ar 16 collu riteņu diskiem, taču ir pieejami arī 18 collu riteņu diski. Jaunā Kia Sportage standarta komplektācijā ir 17 collu riteņu diski, bet pēc izvēles iespējams izvēlēties arī 19 collu riteņus.

    Kia Sorento aprīkots ar 20 collu riteņu diskiem, taču lielo pilsētas apvidus automobiļu segmentā tas nebūt nav maksimums. Teiksim, Volvo XC90 par papildu diviem tūkstošiem eiro var aprīkot pat ar 22 collu lieliem riteņiem.

    Komforts mazinās, bet tam ir risinājumi

    Vai liela diametra riteņiem patiešām ir negatīva ietekme uz braukšanas komfortu? Motosporta balstiekārtu speciālists Domas Zinkevičs uzsver, ka tas ir ļoti atkarīgs no tā, kādas riepas uzmontētas uz diskiem.

    Lieliem riteņu diskiem parasti tiek uzmontētas cietā zema profila riepas, kas, pārvarot ceļa nelīdzenumus, caur riteņa disku pārnes lielāku trieciena spēku uz balstiekārtu nekā mazāka diametra disku un augsta profila riepu kombinācija.

    «Ja augstāka profila riepas būtu uzmontētas lielākiem diskiem, komforta līmenis varētu pat paaugstināties. Tās ir mīkstākas, un, ņemot vērā to, ka lielāki diski sver vairāk, būtu nepieciešams lielāks spēks, lai radītu jūtamu diskomfortu. Diemžēl ar zema profila riepām ir tieši pretēji – cietāka riepa, savienojumā ar smagāku riteņa disku, uz balstiekārtu pārnes vēl lielākus triecienus,» saka speciālists.

    D. Zinkevičs norāda, ka, uzlabojot kompaktos pilsētas automobiļus, nav ekonomiski lietderīgi censties panākt komfortablas gaitas īpašības ar lielāka diametra riteņiem.

    Viņš uzskata, ka svarīga ir modernu risinājumu izmantošana, tāpēc ražotājiem atmaksājas uzstādīt elektroniski vadāmu balstiekārtu, ar ko tiek aprīkoti arī pilsētas apvidus automobiļi, piemēram, jaunās paaudzes Kia Sportage.

    «Ir daudz veidu, kā samazināt negatīvo ietekmi uz komfortu. Viens no labākajiem piemēriem ir hidrodinamiskā gumija, ko balstiekārtā izmantoja vecajos Mercedes-Benz E klases sedanos. Šīs ar eļļu pildītās detaļas darbojas ne tikai kā atsperes, bet arī kā amortizatori. Nozīmīgs sasniegums visai auto industrijai ir ievērojami palielināta virsbūvju stingrība. Tas ne tikai uzlabo vadāmības īpašības, bet arī palielina komfortu, jo stingrāka virsbūve pēc spēcīga trieciena tik ļoti nerezonē,» stāsta inženieris.

    Vismodernākās tehnoloģijas ir ārkārtīgi dārgas

    Vēl viens vienkāršs risinājums tiek izmantots, izstrādājot pilsētas apvidus automobiļus. Lai iegūtu komfortablāku gaitu, neatkarīgi no uzstādīto riteņu izmēra, balstiekārtas tiek pielāgotas mīkstākai darbībai. Pēc D. Zinkeviča domām, tā nav pati labākā ideja, jo braukšana pa bedrēm ar dažiem modeļiem joprojām var būt ārkārtīgi nepatīkama, savukārt mīkstās balstiekārtas dēļ ievērojami pasliktinās automašīnas vadāmības īpašības.

    «Labs veids, kā pārbaudīt, vai jūsu automobilis uz ceļa pratīs saglabāt vēlamās gaitas īpašības, ir braukt pa tiem ceļu posmiem, kur iespējams “iekrist” kanalizācijas lūku vāku iedobēs. Braucot ar lielāku ātrumu, riteņi, lecot pāri izciļņiem, zaudēs saķeri un auto sāks “vilkt” uz vienu pusi. Un riteņi lec tieši mīkstās balstiekārtas dēļ,» skaidro eksperts.

    D. Zinkevičs piebilst, ka “vidējam” automobilim ir gandrīz neiespējami saglabāt labas vadāmības īpašības un vienlaikus nodrošināt augstu komforta līmeni. Pēc inženiera domām, tam nepieciešami sarežģīti tehnoloģiski risinājumi, kas tiek pielietoti tikai ļoti dārgos, vairāk nekā 100 tūkstošus eiro vērtos auto.

    «Šajos gadījumos tiek izmantoti tehnoloģiski ļoti sarežģīti elementi. Protams, arī lētākos modeļos var uzstādīt adaptīvos amortizatorus, taču tie konkrētajai ceļa situācijai pielāgosies lēni. Uz pēkšņām izmaiņām balstiekārtā var reaģēt tikai ātras darbības elektroniski vadāmi amortizatori, kas ir ļoti dārgs prieks,» galveno atšķirību uzsver eksperts.

    Vēlmes uzvar pragmatismu

    Lai automašīna komfortabli brauktu ar liela diametra riteņiem un zema profila riepām, tai nepieciešama vairāku sviru balstiekārta. D. Zinkevičs norāda, ka šī konstrukcija ir viennozīmīgi pārāka par analogiem: tā samazina trieciena spēku, kas tiek pārnests uz virsbūvi, un vienlaikus nodrošina pietiekami labas vadāmības īpašības.

    Inženieris apstiprina, ka neatkarīgi no automobiļa izmēra 20 collu vieglmetāla diskus, nezaudējot braukšanas komfortu un vadāmības precizitāti, var uzstādīt tikai modeļiem, kuru aizmugurējie riteņi nav savienoti ar “cieto” tiltu. Labs piemērs tam ir lielais pilsētas SUV ar neatkarīgo balstiekārtu – Kia Sorento. Šāda konstrukcija ne tikai palīdz labāk absorbēt triecienus, pārvarot ceļa nelīdzenumus, bet arī samazina troksni un vibrāciju.

    Runājot par to, kāds ir maksimālais disku izmērs, kāds būtu ieteicams, piemēram, C segmenta hečbekam vai vidēja izmēra pilsētas SUV, D. Zinkevičs joko, ka cilvēki šādiem ieteikumiem tāpat nepievērsīs uzmanību un atradīs veidu, kā pamatot sev vēlamo pirkumu.

    «Es saprotu, kādu ietekmi uz komfortu var radīt viena vai otra izvēle. Zinu, kādas īpašības piemīt zemprofila riepām un lieliem diskiem, tāpēc, manuprāt, šī kombinācija nav labākā. Es paļaujos uz savu pieredzi un tas man sniedz absolūtu pārliecību,» par psiholoģisko aspektu stāsta viņš.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē