Asociācijas apkopotie dati atklāj, ka 2020.gada pirmajos četros mēnešos Latvijā jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija samazinājusies par 25,4%, veidojot 4553 vienības, savukārt jauna vieglā komerctransporta reģistrācija sarukusi par 26,6% – līdz 647 spēkratiem.
Vienlaikus šogad aprīlī Latvijā reģistrēta 841 jauna vieglā automašīna, kas ir par 55,2% jeb 1037 automašīnām mazāk nekā pērn aprīlī.
Tostarp jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija sarukusi par 58,5% jeb 961 spēkratu, veidojot 683 vienības, kamēr jauna vieglā komerctransporta reģistrācija sarukusi par 32,5% jeb 76 automašīnām – līdz 158 spēkratiem, kas gan ir par 13 automašīnām vairāk nekā tika reģistrēts šogad martā.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs atzina, ka 2020.gada aprīļa dati jau tuvāk iezīmē patieso Covid-19 pandēmijas ietekmi uz auto tirgu Latvijā, jo pēc inerces tiek noslēgti vēl iepriekšējā perioda darījumi.
Viņš arī prognozēja, ka maijā un jūnijā jaunu vieglo automašīnu reģistrācijā varētu būt kritums par 70–80%. «Maijs un jūnijs būs kritiski nozarei, kas iezīmēs atlikušā gada ainu,» pauda asociācijā.
Auto asociācijā minēja, ka neziņa par nākotni būtiski ietekmē pircēju uzvedību, atliekot auto iegādes jautājumu uz nenoteiktu laiku.
Klientu plūsma auto salonos ir nokritusies pat par 80%.
«Vienīgais auto segments, kur saglabājas augstāka klientu aktivitāte ir komerctransports, kur novērojams 32% kritums, jo ir atsevišķas biznesa nozares, kurās aktivitāte un pieprasījums ir pat stipri kāpis, kā piemēram, pārtikas, medicīnas, internetveikalu un sadzīves preču tirdzniecība. Īpaši augsts pieprasījums ir pēc komerctransporta modeļiem aprīkotiem ar dzesēšanas sistēmu, kuru piedāvājums ir deficīts saistībā ar to ražošanas izcelsmes vietu – Itāliju un Izraēlu,» klāstīja asociācijā.
Tāpat asociācijā norādīja, ka visā Eiropas Savienībā (ES) auto reģistrāciju skaits šogad pirmajā ceturksnī ir krities par 27%, taču otrajā ceturksnī sagaidāma vēl drastiskāka lejupslīde. ES auto nozares asociācija ACEA ir izdevusi kopīgu rīkojumu Briselei un visām ES dalībvalstīm ieviest plašus atbalsta pasākumus nozares stimulēšanā līdz pat 2020.gada beigām.
«Auto asociācijas 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā valsts kasē gadā nomaksā 210 miljonus eiro nodokļos, kas ir būtiska naudas summa, lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest Auto asociācijas izstrādāto piecu punktu nozares atbalsta programmu, lai stimulētu auto tirgu un nepazaudētu 107 miljonus eiro budžeta nodokļu ieņēmumus 2020.gadā.
Nekavējoties jāievieš Zememisiju zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2 mērķu izpildi Eiropas Zaļā kursa ietvarā.
Jāstimulē līzinga finansējuma pirmās iemaksa atbalsts ar »Attīstības finanšu institūcijas Altum« palīdzību un jāatceļ bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci un samazina nodokļu ieņēmumus,» pauda Kulbergs.